:: Dakwatuna ::

Ahad, 23 Januari 2011

K.Mala-Deru langkahmu membangkit semangat!

Setelah berlalunya PRK di Galas, ledakan PRK bersambung kembali di Tenang dan apa yang lebih menarik untuk dikongsi adalah kemunculan calon seorang wanita muda yang berumur 38 tahun. Normala Sudirman atau dengan panggilan mesranya k.Mala. Apa yang istimewanya dengan k.mala ni?? Jika disingkap dalam pilihanraya umum sebelum ini, PAS bukan pertama kali menghantar wakil wanita ke gelanggang pilihanraya atas tiket calon terpilih. YB. Dr.Lo’ Lo’, YB.Senator Zailah, YB. Wan Ubaidah dan beberapa lagi muslimat yang bertanding telah muncul dalam dunia politik Malaysia hari ini. Namun berbeza pada PRK kali ini agaknya kerana k.mala mempunyai daya tarikannya tersendiri bahkan mendapat sokongan dari anak-anak muda mungkin kerana factor usianya yang paling muda berbanding dengan calon wanita lain. Apepun reaksinya, Umno terus mainkan isu bodoh seolah-olah PaS baru menghantar wakil dari wanita.

Umno yang jahil dan buta agama terus melabur isu dan polimik basi kononnya PAS cakap tidak serupe bikin. “Dahulu melarang wanita dari menjadi wakil rakyat, dulu berbuat baik dengan bukan Islam tak boleh, hari ini semuanya boleh…”. Hanya Umno dan BN sahaja tidak pernah dan tidak akan mengerti setiap tindakan yang diambil dan dibuat oleh PAS..kerana mereka sememangnya telah membutakan mata dan memekakkan telinga untuk mendengar penjelasan dan penerangan dari bibir pimpinan PAS. Bukan mereka tidak tahu tetapi buat-buat tidak tahu…suka melobi isu dan Nampak benar kehilangan akal dek kerana sudah tidak mampu mengawal penyakit yang kian membarah.

Firman Allah swt dalam surah Al A'araf yang bermaksud:

179. dan Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia Yang mempunyai hati (Tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan Yang mempunyai mata (Tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan Yang mempunyai telinga (Tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang Yang lalai.

Perjuangannya mendapat restu keluarga


Pas sebuah gerakan Islam yang berpegang dengan prinsip yang jelas dan tidak pernah berpaling meninggalkan prinsip tersebut. Keterlibatan wanita dalam kancah politik sudah jelas tidak melanggar prinsip perjuangan Pas.

Jikalau umno ikhlas memperjuangkan Islam seharusnya menerima siapapun calon yang ditabalkan meskipun dari kalangan wanita kerana Islam tidak membatasi hak berpolitik untuk lelaki sahaja. Masalahnya Umno sangat tertekan kerana calon wanita dari mereka tidak mampu meraih perhatian dan sokongan sepertimana yang ada pada pihakPAS. Bagi Pas siapapun calon yang dilantik kemenangan Islam itulah matlamat utama. Sedangkan Umno berjuang atas dasar sekularisme dan kepentingan dunia mereka. Maka parti manakah yang lebih tulus untuk menegakkan keadilan dan Islam??

Pertembungan antara iman dan kufur adalah sunnatullah yang tidak dapat ditepis. Sejarah dahulu telah merakamkan bagaimana pertembungan ini menjadi tradisi zaman dan warisan sejarah. Sebagai umat mutaakhir kita sering diingatkan dalam Al-Quran dan hadis tentang penyakit yang telah menimpa umat-umat terdahulu. Tugas para Rasul adalah membimbing kaumnya kembali pada Allah. Rasulullah saw telah meninggalkan wasiat yang menjadi tugas penting bagi umat ini untuk meneruskan perjuangan baginda. Perjuangan yang tidak ramai yang sanggup memikulnya…walaupun begitu janji Allah itu pasti..akan tetap ada golongan yang akan berjuang menegakkan Islam dan mereka itu adalah orang-orang yang thabat hatinya dan cintakan Allah dan Rasul melebihi yang lain. Mereka itulah golongan yang disebut dalam Al Quran dalam firmannya yang bermaksud:


54.Wahai orang-orang Yang beriman! sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum Yang ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang Yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang Dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang Yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah Yang diberikanNya kepada sesiapa Yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi meliputi pengetahuanNya.


Saya sungguh kagum dengan pemilihan PAS melantik calon wanita muda dalam memacu perubahan sesuai dengan suasana hari ini. Pas bukan sahaja menekankan kepentingan orang muda dalam membangunkan Islam, tetapi peranan muslimat muda juga sangat diberi penekanan dan perhatian. Jelasnya apabila k.mala bersedia memikul amanah yang Maha berat ini membuktikn bahawa beliau ingin membuka mata hati para muslimat hari ini akan keperluan dan tanggungjawab yang tidak mustahil dipikul oleh muslimat muda. Saya yakin ramai kalangan sahabat-sahabat sekalian memuji keberaniaan dan kehebatan k.mala yang sanggup mendepani apa jua cabaran dan mehnah seorang pejuang. Dia ibarat srikandi khaulah Al Azwar yang muncul di tengah peperangan. Peperangan yang lebih dahsyat pada abad ini. semoga keperibadiaan beliau dapat dicontohi oleh generasi muda hari ini seterusnya membangkit semangat untuk terus berjuang walau di mana sahaja kita berada.



k.mala,

kami atur langkahmu

jejak hayunan seorang pewira

laksamani khaulah al azwar

membujur lalu melintang patah!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan